Category Resurse

Cum (mai) arată viitorul? Ciprian Stănescu în dialog cu Magda Ropotan, Design Thinking Society

Care crezi ca sunt cele mai importante 3 trenduri din 2019 care vor avea impact asupra antreprenoriatului?

Grija față de planetă – milioane de oameni în toata lumea ințeleg deja că alegerile lor de consum impactează viața pe această planetă. Fenomenele meteo extreme, incapacitatea administrațiilor locale de a face față munților de gunoaie și poluării, îi fac pe consumatori să sancționeze acele branduri care promovează risipa și consumul în exces. De asemenea, vedem cum ei sunt gata sa adopte comportamente noi (ex: precum închirierea hainelor, alegerea acelor branduri care oferă soluții de reciclare sau care promit un termen de viață al produsului mai lung).

Focusul pe sănătatea mentală și emoțională – conectivitatea permanentă, abundența de opțiuni și diversificarea canalelor media, au dus la o supra-stimulare senzorială și la o oboseală permanentă. Vor câștiga acele branduri care vor arăta considerație pentru sănătatea mentală și emoțională a clienților și angajaților lor și care îi vor ajută să își redescopere bucuria de a trăi.

Redefinirea normelor sociale - Lumea globală în care trăim, accesul la informație, libertatea de mișcare și opinie au făcut posibile asumarea liberă a oricărui stil și opțiune de viață, care se potrivește cu valorile și nevoia de sens a fiecărui individ. Astăzi definim familia, genul, cariera, reputația, a fi sănătos, etc, în moduri diferite. Brandurile vor trebui să își recâștige locul în povestea noastră de viață unică, pe care noi vom alege cum să o spunem.

Ce înseamnă ”viitor” pentru un antreprenor la început de drum? 6 luni, 1 an, 5 ani?

Orice antreprenor, fie el la început de drum sau nu, ar trebui să se gândească nu doar cum să fie relevant în viața clientului astăzi, ci și mâine. Cineva spunea că cea mai importantă treabă a unui antreprenor este să se asigure că business-ul lui va exista și mâine. Cât de departe în timp să fie acest mâine, depinde de ciclul de viață al produsului tău și de cât mult timp îți ia ca să vii pe piață cu un concept nou. În real-estate de exemplu, din momentul în care ai ideea unui concept nou, până când vei deschide ușa clienților tăi, vor trece cel puțin 3-5 ani (concept, aprobări, construcție). În acest caz, ar trebui să lucrezi de la început pe un orizont de timp de cel puțin 5 ani și să te întrebi: Când voi fi lansat în piață acest concept, peste 5 ani, cum vor trăi clienții mei? Ce stil de viață, ce tehnologii îi vor impacta viața și alegerile?

Pentru antreprenorii care oferă produse cu timp de aducere în piață mai scurt, mâine poate însemna 6 luni sau 1 an. Începe prin a-ți face timp în agenda ta de azi ca să rămâi la curent cu noutățile din viața clienților tăi. Și aici nu mă refer doar la noutățile din industria ta. Interacțiunile lor cu noul, cu inovația, produse sau servicii care le servesc nevoile în moduri noi, le creează așteptări care se transferă și asupra altor produse și servicii cu care vor interacționa. De exemplu, după ce Uber ne-a obișnuit să putem vedea în cât timp va ajunge mașina la noi, ne-am dorit să putem avea această facilitate și atunci când comandăm pizza sau când așteptăm bagajul la aeroport. Ne frustrează deja să nu avem această predictibilitate, nu-i așa? Astfel de tensiuni reprezintă oportunități de inovație pe care să le pui deja pe agenda ta de business.

Se zice că viitorul a venit deja dar e distribuit inegal. Cum aducem mai multă inovație în România și cum reușești să faci asta la Design Thinking Society?

Ca să putem face inovație, trebuie în primul rând să ne facem timp pentru ea și să o includem pe agenda de business. Inovația nu se întâmplă pur și simplu. Dacă ne propunem să fim o companie inovatoare, dar eu ca antreprenor sau angajații mei suntem în permanență alergați, prinși în tumultul operațional, e puțin probabil să reușim să facem inovație în minutele puține dintre întâlniri de vânzări, raportări, ședințe sau în drumul spre casă, când eventual mai rezolvăm la telefon câteva din lucrurile restante din timpul zilei. Adesea trecem pe lângă semnale importante, oportunități de inovație, pentru că pur și simplu nu dăm timp creierului nostru să facă conexiuni noi. Fiecare lider ar trebui să planifice în agenda echipei sale timp dedicat de reflecție, discuții despre cum se schimbă piața, industria, clienții, timp în care să ne punem întrebări despre „cum ar fi?”, timp în care să ne dăm voie să ne gândim la un altfel de mâine.

În al doilea rând, trebuie să vrem să rămânem conectați cu adevărat la viața clientului nostru. Multitudinea de date la care avem acces despre clienții noștri ne dau falsa impresie că știm tot ce trebuie să știm despre ei. Oportunitățile de inovație apar adesea în traiul lor de zi cu zi. Astăzi, valoarea percepută de un client trece dincolo de funcțional, dincolo de utilitate. Clienții caută emoție, caută experiență, caută o poveste de viață mai bună și lucrurile acestea se extind și se identifică dincolo de momentul în care interacționează cu produsul/ serviciul nostru.

Cum ar trebui să arate educația următoarelor generații? Cine o face, cum, când și mai ales pentru ce?

Chiar și într-o lume în care vom fi și mai multe miliarde pe această planetă, o lume preponderent urbană, în care vom trăi mai mult, o lume automatizată, continuu conectată la informație, educația își va păstra același scop, acela de a pregăti elevii și studenții pentru viață. Eu cred că educația trebuie să fie mult mai personalizată și să valorifice comunitățile online și offline în care oamenii se strâng natural. Cred așadar în comunități de învățare, în învățare experiențială, alături de tehnologii imersive și prin joc. Inteligența artificială ne va permite să simulam și să experimentăm diferite parcursuri de învățare și ne va ajuta să ne conectăm mai ușor cu acele surse de învățare relevante pentru noi, la momentul din viața noastră în care vom avea nevoie să învățăm. Pentru că da, lumea de mâine ne va cere să ne redefinim profesional de câteva ori, pe parcursul vieții noastre.

Să facem un scurt exercițiu de imaginație. E primăvara lui 2030 – care sunt cele mai impresionante lucruri pe care le vezi în jur de la modele de business până la tehnologie și societate.

Mult sharing; soluții de crowdsourced leadership și decision making care să valorifice inteligența colectivă a angajaților și clienților; spații fizice care vor interacționa cu noi în permanență, care vor intui nevoile noastre și care ne vor face experiența de lucru și de cumpărare super personalizată și relevantă; o piață solidă de targetat în jurul celor de peste 60 de ani; haptic technology și internet of skills. Va rămâne de văzut însă dacă vom reuși umanizarea tehnologiei sau dimpotrivă, vom deveni captivii ei.

///

Ciprian Stănescu este Futurist și fondator al conferințelor Innovations for Tomorrow și FutureTalks. Este Managing Partner al Social Innovation Solutions - organizație ce oferă consultanță pentru ONG-uri și corporații în impact social, trenduri de viitor și inovație dar și programe educaționale și competiții de business pentru tineri: Social Impact Award și Future Makers.